سفارش تبلیغ
صبا ویژن

دکتر محمود احمدی نژاد عصر امروز در برنامه انتخاباتی رادیو معارف برای پاسخ به سوالات فرهنگی این رادیو به محور بودن مسائل فرهنگی اشاره کرد و گفت: برپایی حکومت و محاسبات و معادلات و همه تلاشها باید منجر به کمال انسانها شود تا تجلی این مسائل در فضائل اخلاقی دیده شود

 

 دکتر محمود احمدی نژاد  عصر امروز در برنامه انتخاباتی رادیو معارف برای پاسخ به سوالات فرهنگی این رادیو به محور بودن مسائل فرهنگی اشاره کرد و گفت: برپایی حکومت و محاسبات و معادلات و همه تلاشها باید منجر به کمال انسانها شود تا تجلی این مسائل در فضائل اخلاقی دیده شود و این از مهمترین وظایف دولت است که فضائل اخلاقی را در نظام اجرایی و روابط خود نهادینه کند تا در پی آن بقیه مسائل نیز در مسیر اصلاح قرار گیرد.
به گزارش دولت یار ، وی با اشاره به نیازمند بودن فعالیتهای فرهنگی به روح و ستون فقرات افزود: توجه به انسان کامل ستون فقرات فعالیت‌های فرهنگی است و در حقیقت انسان کامل مجرای انتقال ارزشهای انسانی و واسطه فیض الهی است و یاد و توجه به امام و انتظار بالاترین عنصر انسان ساز است که اگر آن را به درستی بشناسیم حتی به یک قله پایین تر از قله اصلی قانع نمی‌شویم.
احمدی نژاد با بیان اینکه شیطان همواره به دنبال منحرف کردن و غفلت انسان از مسیر توجه به انسان کامل بوده است تصریح کرد: در کل جامعه بشری و در هر کاری باید به انسان کامل توجه داشت تا آن فعالیت یک روح ، اثر و توان والا داشته باشد.
این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری با تاکید بر لزوم اینکه همه فعالیتهای دولت واجد عنصر فرهنگی باشد گفت: اگر در فعالیتها اثری از عدالت و لزوم برنامه‌ریزی برای بردن لقمه حلال بر روی سفره‌های مردم نباشد، دیگر اثری از فرهنگ و اخلاق نمی‌ماند و قطعا برنامه‌ریزی برای این ارزشهای فرهنگی‌، یک کار فرهنگی است.
وی تقویت اساس خانواده را علاوه بر یک کار اقتصادی و اجتماعی، یک کار فرهنگی نیز دانست و افزود: فرهنگ ، اقتصاد و اجتماع عناصری در هم تنیده هستند و به همین جهت دولت باید در تنظیم تمام مناسبات خود به دنبال شکوفایی فرهنگ باشد تا همه عناصر جامعه رشد یابد؛ اگر روح فرهنگی در مناسبات حاکم نباشد حتی پیچیده‌ترین برنامه ریزیهای اجتماعی و اقتصادی نیز منجر به رفع مشکلات نمی‌شود و می‌بینید که در غرب پیچیده‌ترین برنامه ریزی‌ها انجام می‌شود اما چون در یک فضای فرهنگی و انسانی صحیح طراحی نشده، منجر به حل ?"بحرانهای اقتصادی آنها نشده و حتی مشکلاتشان پیچیده‌تر نیز شده است.
احمدی نژاد با بیان اینکه اقتصاد ، عمران و برنامه ریزی سیاسی نیز باید در خدمت تعالی فرهنگ جامعه باشد گفت: اگر این اتفاق نیفتد حرکتهای نمادین فرهنگی به تنهایی نمی‌تواند کارها را به نتیجه صحیح برساند و مثل این می‌ماند که داخل یک ساختمان خراب باشد و ما مدام نمای آن را رنگ آمیزی کنیم؛ چنین کاری ارزش ندارد ؛ نباید اینگونه نباشد که از یکسو درکارها تخلف و تقلب گسترش یابد و فقط در انتهای آن کار نام اسلام را بنویسیم؛ اگر صدها سخنرانی فرهنگی نیز در کنار یک کاری که درونش فرهنگی نباشد قرار داشته باشد و در آن بی صداقتی باشد، سخنرانی‌های پی در پی در مورد صداقت فایده ندارد بلکه باید صداقت را در متن برنامه‌ریزیها ببینیم.
وی افزود: در همین راستا نیز دولت نهم روح برنامه پنجم را بر این اساس قرار داد که همه برنامه‌ریزیها در راستای فضائل اخلاقی و فرهنگی باشد نه اینکه هرکاری برای خودش انجام شود و این کارها پیوستگی فرهنگی نداشته باشند؛ ارزشهای فرهنگی، فضائل اخلاقی و خود فرهنگ باید در متن برنامه‌ریزیها باشند و در کنار آن کار فرهنگی مستقل نیز بایداین برنامه ریزیها را تقویت کند.
رئیس جمهور در پاسخ به سوالی درباره آموزش و پرورش اظهار داشت: ما معتقدیم تربیت باید در متن آموزش باشد نه آنگونه برخی‌ها می‌گویند ما ابتدا اقتصاد را درست می‌کنیم و بعد عدالت را بر آن سوار می‌کنیم، ما می‌گوییم خود روابط اقتصادی باید بر مبنای عدالت باشد؛ در آموزش و پرورش نیز اگر متون درسی بر مبنای ارزشهای اخلاقی درست تنظیم نشده باشد چه اتفاقی می‌افتد؟‌ باید آن مبانی مبتنی بر ارزشها و فرهنگهای انسانی باشد ضمن آنکه رفتار معلم و مربی نیز موثر است.
وی بابیان اینکه برنامه ریزیهای اخلاقی باید به عنوان رفع کننده نواقص عمل کند افزود: بعضی ارزشهای انسانی فقط در رفتار معلم و شاگرد به طور کامل دریافت نمی‌شود بلکه در فوق برنامه و تعامل انسانها با یکدیگر شکوفا می‌شود.
احمدی نژاد ادامه داد: آموزش و پرورش پایه کارهای کشور و کانون اصلی انسان سازی است که باید بیشترین سرمایه گذاری در آن انجام شود که در دولت نهم نیز سعی ما بر همین بوده است و سرمایه گذاری در آموزش و پرورش و فعالیتهای آموزشی برای معلمان چند برابر شد و در حالی که کل بودجه دولت سه برابر نشد اما اعتبارات آموزش و پرورش 2.5 برابر و اگر با فعالیتهای عمرانی در آموزش و پرورش حساب کنیم، 3 برابر شده است و ما این کار را با کم کردن اعتبارات فعالیتهای غیر ضروری و آوردن آن به بخش آموزش و پرورش انجام دادیم.
وی خاطر نشان کرد: اصرار ما در دولت نهم همواره این بوده است که بدنه آموزش و پرورش در برنامه ریزیها دخالت داشته باشد و مدیریت آموزش و پروش تلاش کند تا از حداکثر ظرفیتهای علمی کشور برای ارتقای آن بهره ببرد و می‌بینید که در همین راستا تولیدات فرهنگی و اختراعات در آموزش و پرورش چند برابر شده است.
احمدی نژاد در پاسخ به سوالی درباره نقش رئیس جمهور در اصلاح و هدایت فرهنگ اظهار داشت: وزارتخانه‌ها از دو جا تحت نظر هستند ، یکی از سوی رئیس جمهور و یکی مجلس یعنی برنامه‌های مدنظر رئیس جمهور باید در مجلس به تصویب برسد تا اجرایی شود و اینطور نیست که مستقیما نظر رئیس جمهور اعمال شود اما نگاه، اندیشه، رفتار و اولویتهای یک رئیس جمهور در امور فرهنگی مهم است.
وی در پاسخ به سوال دیگری درباره آموزش عالی و ساختار فرهنگی جامعه و اینکه آیا به نظر شما متون آموزشی باید تغییر یابد، گفت: بله به نظر ما متون آموزشی باید تغییر کند و باشرایط روز تطبیق داشته باشد چرا که ما مدام در حال پیشرفت هستیم اما اکنون آموزش عالی و فرهنگ ما با یکدیگر همخوانی ندارند علیرغم آنکه پس از انقلاب به مرور استادان ، دانشجویان و دلسوزان،معیارهای فرهنگی خود را وارد فضای آموزش عالی کردند و فضای دانشگاههای ما اکنون طوری هست که انسانهای صالح در آن رشد می‌کنند اما برای رسیدن به نقطه مطلوب نیازمند کار بیشتری هستیم.
احمدی نژاد با اشاره به تفاوت مبانی علوم نظری در ایران با سایر مبانی نظری در جهان گفت: ایران اسلامی در علوم انسانی صاحب نظر است و قطعا ما زمانی به نقطه مطلوب می‌رسیم که سایر علوم نیز مبتنی بر فرهنگ خودمان در داخل کشور تولید شود.
وی با اشاره به اینکه در سال 83 ، 3 هزار و ششصد مقاله علمی در کشور تولید شد که در سال 87 این تعداد به 20 هزار رسید گفت: چرخ تولید ما به سرعت در حال حرکت است و در علوم تجربی نیز باید به نقطه کامل تولید بومی برسیم و اینکه ما به انرژی هسته‌ای و هوا فضا و بیوتکنولوژی و نانوتکنولوژی و فناوریها اصرار داریم به این دلیل است که اینها مرزهای دانش امروز است و با دستیابی به آنها فضای عظیمی برای تولید باز می‌شود و به تولید بومی کمک می‌کند.
احمدی نژاد تغییر مبناها و معیارها کار دشواری دانست و تاکید کرد: اکنون فضای آموزش عالی ما به سرعت در مبانی علمی و تولید در حال دگرگونی به سمت مبانی فرهنگی خودمان است.
مجری این برنامه رادیویی درباره پدید آمدن قدرت فرهنگی در انقلاب اسلامی ایران و موضوع صدور انقلاب سوالی را مطرح کرد کهرئیس جمهور اصل اقتدار و اثر گذاری ایران را در سیاست خارجی را دارای منشاء فرهنگی دانست واظهار داشت: ما قدرت اول اقتصادی جهان نیستیم که بوسیله آن بتوانیم حرفهای خود را به جهان صادر کنیم ، اگر چه اگر این قدرتها را هم داشتیم بازهم از آنها برای این کار استفاده نمی‌کردیم بلکه اثربخشی ما در قدرت فرهنگی ما است که افکار عمومی دنیا را به نفع ما برمی‌گرداند و یک فرد اول باید به راه خود ایمان بیاورد تا بتواند آن را صادر کند؛ فرهنگ باید از عمق جان باشد تا بتواند در دل و جان جامعه نهادینه شود و ملکه روح و ذهن مردم گردد.
وی تصریح کرد: آن چیزی که از ایران دردنیا جاذبه دارد آرمانها ی ملت ایران و راه حلهای آن برای مسائل امروز دنیا است و چون این آرمانها و راه حلها با روح انسان انطباق دارد،افکار عمومی دنیا از آن استقبال می‌کند و جمهوری اسلامی ایران یک قدرت می شود.
احمدی نژاد با بیان اینکه ما معتقد به کرامت انسانها هستیم ادامه داد: بنده درموضوع هسته‌ای بیش از 300 ملاقات خارجی داشتم اما تا امروز حتی از یک نفر یک تقاضا نداشتم و هر کدام مطلبی رامطرح کردند، ما گفتیم که انرژی هسته‌ای حق ما است و محکم بر روی ارزش انسانی خود ایستادیم؛ روابط ما با ملتها نیز از روی صداقت بوده و هرگز نخواستیم فردی یا کشوری را غافل کنیم تا بر آنها تسلط یابیم؛ ما خواستار تعامل عادلانه برای رشد و تحول دنیا هستیم.
وی تصریح کرد: خود انقلاب اسلامی نیز یک پیام فرهنگی برای بازگشت انسانها به خود است و امروز همه نگاهها به سمت انقلاب اسلامی ایران است.
و همانطو ر که در پاسخ به سوال یک خبرنگار غربی گفتم، امروز انقلاب ما صادر شده است و حتی در خیابانهای کشورهای غربی می‌توانیم ببینیم که مردم به دنبال عدالت و دوری از ظلم هستند.
احمدی نژاد با بیان اینکه امروز سیاست خارجی جمهوری اسلامی ادبیات و متن فرهنگی دارد، گفت: اگر حرکت و پیام انسان از ته دل نباشد اثر نخواهد داشت و شاید در کوتاه مدت بتواند چشمها راتسخیر کند اما در بلند مدت طغیان می‌کند و اکنون درغرب می‌بینید که مردم یک نوع زندگی می‌کنند و حاکمان زندگی دیگری دارند و مردم با آنها همراهی نمی‌کنند.
وی در پاسخ به سوال مجری این برنامه درباره دیدگاهش پیرامون ساده زیستی مسئولان که مورد تاکید حضرت امام ورهبری بوده است افزود: فردی که در معرض توانمندی قرار می‌گیرد طبیعتا در معرض خطر است چرا که اثر کارهای یک مسئول در رفتار مردم نیز اثر می‌گذارد ؛ ما معتقد به زهد مسئولان در محیط خانواده و کار هستیم چرا که در شرایط فقر و فاصله طبقاتی در جامعه اگر حاکمی از دایره زهد خارج شود، اثار تخریبی فراوانی خواهد داشت و اگر مسئولی در استفاده از بیت‌المال مقداری دست باز عمل کند در لایه‌های پایین تر اثر تخریبی خواهد داشت ودیدید آن اشرافی گری که رهبری به آن انتقاد کردند ، ابتدا از بالا شروع شد و به پایین سرایت کرد.
احمدی نژاد با تاکید بر زهد و لزوم زهد در استفاده درست ازقدرت گفت: نباید طوری باشد که وقتی فردی مسئول شد با غرور به مردم زور بگوید و منافع گروهی را در کار خود دخالت دهد که متاسفانه این کار دیدیم که اتفاق افتاده بود و گاهی هم سوء استفاده‌های مالی انجام می‌دادند و آن را توجیه می‌کردند و حتی الان هم آن کارهای خود را توجیه می‌کنند.
وی تاکید امام و رهبری در ساده زیستی مسئولان را متوجه خواص جامعه دانست و گفت: کسی که می‌نویسد، سخنرانی می‌کند و یا حتی با حرفش می‌تواند موج درست کند مسئولیت دارد و همه باید زهد را رعایت کنند ودر چنین چارچوبی تهمت، دروغ و افترا نباید مطرح شود؛ نباید این طور باشد که فردی که صاحب روزنامه شده و قدرت دارد ، بدون توجه به این ارزشها اقدام کند چرا که اگر چنین فردی که قدرت دارد از دایره زهد بیرون برود فقط تخریب خواهد کرد و سازندگی ندارد. و این طبیعی است انسانی که از دایره زهد خارج شود، دیگر وجودش سازنده نخواهد بود.
احمدی نژاد راهکار انتقال زهد از مسئولان اصلی کشور به سایر مسئولان را در تنظیم مقررات صحیح و نظارت و کنترل در انتخاب انسانهای صالح و ناظر بودن بر آنها دانست و تاکید کرد: همان طور که حضرت امام (ره) فرمودند اگر کسی خود را نساخته باشد و در مرکز قدرت قرار گیرد واویلا است.
مجری این برنامه از رئیس جمهور پرسید آیا شما تا کنون مسئولی را به خاطر نداشتن زهد برکنار کرده‌اید که احمدی نژاد پاسخ داد بله، مدیرانی بودند که در کاری اصراف کردند و چون اشتباه کرده بود گفتم که از جیب خودش باید خرج آن را بدهد و افراددیگری هم بودند که عذرشان را خواستم.
رئیس جمهور در پاسخ به سوالی درباره مهندسی فرهنگی ، آن را به معنای سازماندهی و هدفمند کردن برنامه‌های فرهنگی کشور دانست و گفت: اکنون در کشور ما کار علمی فراوانی انجام می‌شود ولی این کارها هم‌افزا نیستند پس باید فعالیتها طوری باشد که هدف آن مشخص باشد و دیده شود که فعالیتها در زمینه‌های مختلف به کدام سمت باید بروندو در این راستا به عنوان نمونه یک دانش آموز و یک دانشجو باید پس از پایان تحصیل مفهوم عدالت و تعهد آرمانی خود را به خوبی دریافته باشد و اگر مسیر دقیق طراحی شود ، به این کار مهندسی فرهنگی می‌گویند.
وی مهندسی فرهنگی را لازمه پیشبرد اهداف فرهنگی و علمی کشور دانست و گفت: اگر در کارها مهندسی فرهنگی وجود نداشته باشد فعالیتها، هم‌افزا یا تکراری خواهند بود و ما را به هدف نمی‌رسانند.
رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به فعالیتهای گسترده و تصمیمات خوبی که درشورای عالی انقلاب فرهنگی اتخاذشده است اظهار داشت: اکنون ما در این شورا ، تصویر روشنی از مسیری که باید طی شود د اریم و برای فعالیتهای مختلف نیز یک ضمیمه به نام پیوست فرهنگی در نظر گرفته‌ایم چرا که تا قبل از این، کسی به آثار فرهنگی یک پروژه دقت نمی‌کرد اما به تنظیم پیوست فرهنگی یعنی آیین نامه ها و تدابیر لازم، جوانب فرهنگی یک پروژه نیز در نظر گرفته شده است.
احمدی نژاد در بخش پایانی سخنان خود نقش اصلی در فعالیتهای فرهنگی ، علاوه بر دولت متعلق به مردم دانست و گفت:‌فرهنگ اسلامی و ایرانی ما بیش از دولت توسط مردم حفظ و منتقل شده است و در مدیریت فرهنگی ما نمی‌توان مردم راکنار گذاشت چرا که با کنار گذاشتن آنها فقط بار دولت سنگین‌تر می‌شود و قطعا دولت به تنهایی قادر به اداره فرهنگ نخواهد بود ؛ به عبارتی دولت و ملت در فرهنگ مکمل یکدیگر هستند و نقش مردم در ایران دهها برابر دولت است و امروز اگر هنر، سینما، موسیقی، ادبیات ، معماری و از همه مهمتر تعلیم و تربیت در متن مردم نباشد، در انحصار افراد خاصی درمی‌آید که اینها را حتی خلاف جهت حرکت می‌دهند.
رئیس جمهور ملت ایران را ملت فرهنگی آرمانی و عزیز دانست و سخنان خود در این برنامه رادیویی را با این جمله به پایان رساند و گفت: سرفراز باشی میهن من.



  • کلمات کلیدی :

  • نوشته شده توسط :کمیته IT::نظرات دیگران [ نظر]


    :: نوای وبلاگ ::

    کلیه ی حقوق این وبلاگ متعلق به نویسنده ی آن است.
    طراحی شده توسط : پایگاه خبری-تحلیلی رئیس جمهور ما